Catalunya, sota el lideratge de l’Institut del Teatre, guanya el premi a la millor instal·lació de la Quadriennal d’Escenografia de Praga 2019

pq-instal-lacio-paisos-i-regions-web

La instal·lació Prospective Actions (Catalunya 2004-2018) rep un dels guardons a la millor instal·lació en la secció «Països i Regions»

Aquest dimarts 11 de juny a la tarda s’han lliurat els premis corresponents a la 14a edició de la Quadriennal d’Escenografia de Praga, en la qual Catalunya, sota el lideratge de l’Institut del Teatre, ha estat guardonada amb el premi a la millor instal·lació en la secció de «Països i Regions» per Prospective Actions (Catalunya 2004-2018), creació de les escenografies Laura Clos “Closca” i Tina Salvà, i els dramaturgs Marc Villanueva i Pau Masala, tots ells graduats a l’Escola Superior d’Art Dramàtic ( ESAD) de l’Institut del Teatre.

La Quadriennal d’Escenografia de Praga (PQ19), l’exposició internacional d’escenografia més important del món, s’està celebrant a la capital de la República Txeca des del 6 de juny i finalitzarà el proper diumenge 16 de juny. L’Institut del Teatre, des de l’especialitat d’Escenografia, participa des de l’any 1987 en la Quadriennal.

Reconeixement a l’art lliure

El jurat de la PQ va reconèixer la instal·lació de la delegació catalana per ser una escenografia de “sabotatge, d’acció política, revolució i protesta”. Així mateix va destacar que l’obra examina des de molts punts de vista la relació entre disseny i democràcia.

Les comissàries de la mostra i professores d’escenografia de l’ESAD de l’Institut del Teatre, Bibiana Puigdefàbregas i Marta Rafa, van agrair en el moment de recollir el premi la participació de totes les persones que han fet possible rebre el guardó. En concret, Puigdefàbregas, va remarcar els dos anys d’intens treball previ, i va assegurar que “el guardó dóna en l’art el poder de pensar i fer-se preguntes sense tenir por”. Per la seva banda, Marta Rafa, va afegir que “l’art ha de ser sempre lliure” i va agrair especialment el treball dels estudiants de l’Institut del Teatre que han fet de voluntaris a la Quadriennal, així com a l’Institut Ramon Llull pel seu suport en l’esdeveniment .

Prospective Actions (Catalunya 2004 a 2018) és una instal·lació interactiva que convida el públic a jugar i prendre consciència sobre els enfrontaments entre les estructures de poder i la societat. La proposta tracta 06:00 conflictes urbans succeïts entre 2004 i 2018 a Catalunya, com són l’ocupació en 2004 de la Catedral de Barcelona per part d’immigrants sense papers, les accions com “parem” el Parlament el 2011, el desallotjament de Can vies en 2014 i el del banc expropiat el 2016, el referèndum d’autodeterminació l’1 d’octubre de 2017 i les manifestacions amb motiu de la sentència de la “Rajada”.

El premi a la millor instal·lació en la secció «Països i regions» també ha estat concedit a França i Hongria.

participació catalana

La presència de Catalunya a la PQ19 s’ha concretat també amb la instal·lació Theáomai, que s’ha presentat a la secció «Estudiants». Es tracta d’una escultura en forma de cub gegant que han concebut quatre alumnes de l’ESAD, Lola Belles, Sergi Cerdan, Sara Espinosa i Lucas Ubach.

D’altra banda, Catalunya també ha participat en la secció «PQTalks» amb la conferència Catalunya. Art i Democràcia , que es va celebrar el diumenge 9 de juny. La xerrada va estar a càrrec de Magda Puyo, directora general de l’Institut del Teatre; Bibiana Puigdefàbregas i Marta Rafa, comissàries per a la PQ19-Catalunya, i Joan M. Minguet, professor d’art contemporani i cinema i crític d’art.

A més, a la secció «PQ Studio», el dimarts 11, es va presentar l’espectacle Quan les parets parlen , de les escenografas Núria Vila i Laura Clos “Closca”, amb la col·laboració del director d’escena Marc Chornet.

Un aparador de rellevància internacional

La Quadriennal de Praga, que se celebra cada quatre anys des de 1967, constitueix una plataforma internacional de trobada i intercanvi entre professionals, estudiants, escoles, arquitectes, pedagogs, investigadors i públic interessat en el món del disseny escenogràfic en el sentit més ampli de la paraula. Durant els onze dies de l’edició d’aquest any estan representats 79 països, al voltant de 800 artistes de tot el món, i unes 600 activitats entre performances, workshops, xerrades i altres esdeveniments.